jom ikut saya..saya ikut awak balik..=)

EXCHANGE LINK.tolong tinggalkan jejak anda disini untuk sy jejak anda kembali.TQ.=)

tolong click nuff nina

Thursday, November 18, 2010

kesan susu soya(side effect of soy milk)






susu soya atau lebih dikenali sebagai "soybean milk".kebanyakan rakyat malaysia menggemari susu soya.orang kate susu soya kandungan protein die tinggi.susu soya juga dijadikan pengganti kepada pengidap lactose intolerance(seseorang yang tidak boleh minum susu lembu).susu soya juga popular kepada orang yang mengamalkan diet sayuran(vegan diet).tidak dinafikan rasa susu soya sangat sedap.



tapi,tahukah anda bahawa susu soya ada kesan sampingan yang lain?..

susu soya diperkenalkan oleh amerika.mereka telah membawa prodak susu soya ke negara asia.tetapi ramai dianta kita tidak tahu mengenai kesan nya kepada tubuh badan.susu soya mempunyai Phytic Acid.phytic acid akan mengurangkan penyerapan mineral dan vitamin seperti calcium,iodine,iron.Kepada ibu mengandung diharap dapat mengelakkan dari minum susu soya bagi mengelakkan kekurangan mineral kalsium dan iron.Satu kajian telah dibuat dimana mereka telah menemui isoflavones , ia merupakan penyebab kepada penyakit leukemia dan kanser payudara.Pada tahun 2008,satu kajian telah dibuat dimana mereka menemui lelaki yang mengambil diet yang berunsurkan soya menghadapi kekurangan penghasilan sperma.saintis menemui penyebabnya berkaitan dengan kandungan isoflavones yang ada pada diet yang berunsurkan soya.


Bagi mengatasi masalah ini,disarankan supaya anda minum "organic fermented soy milk" ini kerana susu soya itu telah melalui process fermentasi.produk yang berasas kan soya yang masih selamat di makan ababila product itu melalui process fermentasi seperti tempeh dan kicap.susu soya masih boleh diminum tetapi perlu di ambil pada kadar yang sedikit. .

semoga entry kali ini memberi pengetahuan kepada anda semua.
amalkan pemakanan yang sihat

LOVE,
nina
.=)

6 comments:

Unknown said...

owh.. aku br tau.. thx for share this info.. :)

hans said...

macam2 hal
aku minum jer
sebab bagus juga minum soya
cuma jangan minum kerap
sebab air paling bagus pun air putih tak ada pengawet dan pewarna

P/S : Pandangan Peribadi Aku Berkenaan Filem 2 Alam Yang Aku Belum Tonton

budiawanhutasoit said...

terimakasih untuk informasinya..menambah pengetahuan saya. thanks

nard.z said...

thnax for da info!

nama saya NINA said...

thx all....diharap smue enjoy dgn entry nina..=)

Anonymous said...

aku selalu minum soya bean...ini bermakna aku kekurangan sperma :(

Post a Comment